maandag 19 juli 2010

Hoe de ware intenties trachten te ontmaskeren?

Een groot probleem met pesterijen onder volwassenen is dat het vaak om zeer subtiele en vage beschuldigingen gaat of verdoken bedreigingen die allen insinueren dat het doelwit iets verkeerds zou hebben gedaan.  Zeer kenmerkend in deze fase van de pesterijen is dat de pesters niet specifiek of expliciet zijn.  Immers, als men specifiek is dan riskeert men om verkeerd te zijn.  Iets dat expliciet en specifiek is kan objectief als verkeerd beoordeeld worden en dat wil de pester natuurlijk vermijden.  Daarom creëren ze een mistgordijn en scheppen ze verwarring en misverstanden wat alles natuurlijk veel veiliger maakt.

Een bekend model om feedback te geven is het zogenaamde DESC-model (Describe, Effect, Solution, Consequences) oftwel Beschrijf - Impact - Oplossing - Gevolgen.  Feedback geven is essentieel voor elke samenwerking.  Het is biologisch bewezen dat elke levensvorm waarbij feedback (tussen cellen bijvoorbeeld) stopt of ontbreekt zal sterven.  Dat is net hetzelfde in intermenselijke communicatie, groepen van mensen waarin er geen feedback wordt gegeven zullen slecht functioneren of ontbinden. 


Feedback geven begint altijd met een beschrijving van het probleem en deze beschrijving moet zo specifiek mogelijk zijn en liefst langs verschillende invalshoeken.  Er moeten m.a.w. substantiële en liefst kwantificeerbare aanwijzingen zijn om bijvoorbeeld negatieve feedback te geven.  Dit is de zwakke plek van de pester.  Vervolgens drukt men de impact van het (negatieve) gedrag uit.  Daarna worden oplossingen aangereikt of beschrijft men het gewenste gedrag.  Tot slot legt men de nadruk op de (positieve) gevolgen indien dat nieuwe verbeterde gedrag effectief tot uitdrukking komt. 


Als je dit allemaal weet heb je meteen een strategie om de slechte intenties achter de opmerkingen van de pester te ontmaskeren.  Tracht met andere woorden om zoveel mogelijk uitspraken te concretiseren, laat hen specifieker zijn. Probeer de volgende technieken:

  1. Verduidelijk door de pester te parafraseren, dit wil zeggen dat je de uitspraak herhaald in je eigen woorden.

    • Is het dit wat je eigenlijk zegt? (Parafraseer)
    • Heb ik je goed begrepen als ik zeg dat (Parafraseer)?
    Als de pester ontkent tracht dan anders samen te vatten.  Als de pester zegt: "Ik heb dat zo niet bedoeld" vraag dan wat die wel bedoelde en parafraseer dat.
  2. Eis verduidelijkingen, zeker als het om negatieve kritieken gaat.  De ware kracht schuilt hem in open vragen te stellen.  Open vragen zijn Wat-, Wie-, Waarom-, Waarmee-, Hoe-, Wanneer- en Waar-vragen.  Gesloten vragen (Ja - Nee vragen) moet je trachten te vermijden aangezien de pester er zich makkelijk kan van afmaken.  Dit is helaas moeilijker dan het lijkt.  Wees niet verlegen om verrechtvaardigingen en verduidelijkingen te vragen over negatieve feedback.  Wees assertief!  Bestook hun met de open vragen!  Onderbreek hen!  
  3. Verwijs naar het DESC-model en kaart aan dat ze de belangrijkste stap (de D van Describe) overslaan of te vaag houden.

Tot slot, weet dat je enkel de bal terug in het kamp van de pester legt.  Het is wel een krachtig signaal dat je geeft aan de pester en evenuele toehoorders maar verwacht niet dat je hiermee "wint".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten