vrijdag 19 februari 2010

Doelwitten van pesterijen zijn geen zwakke mensen

Doelwitten van pesterijen hebben geen interesse in macht of het gebruiken van macht. Ze gaan werken om te werken en zijn volledig niet geïnteresseerd in politieke spelletjes of conflicten. Doelwitten hebben doorgaans zeer hoge morele waarden, een goed ontwikkelde integriteit, een zekere kwetsbaarheid en een sterke zin voor Fair Play en redelijkheid. Ze zijn weinig geneigd tot geweld in het algemeen en zijn aarzelend om bezwaren/klachten in te dienen of juridische stappen te ondernemen en zijn zeer vergevingsgezind met een zeer volwassen benadering om conflicten op te lossen met dialoog.

Men beweert soms ook dat de doelwitten van pesterijen overgevoelige mensen zijn.  Gevoeligheid is een reeks waarden die gecultiveerd dient te worden. Het bestaat uit empathie, respect, tolerantie, waardigheid, eergevoel, eerbied en vriendelijkheid. Iedereen die niet gevoelig is, is eigenlijk ongevoelig. Doelwitten hebben dikwijls het instinct om slechte intenties waar te nemen hetgeen dikwijls wordt bestempeld als “overgevoelig” door de pester.

Het zijn zwakke mensen die deze kenmerken van een sterk karakter verwarren met zwakheid. Doelwitten zullen doorgaans het dagelijkse misbruik ondergaan gedurende maanden, zelfs jaren vooraleer ze stappen zullen ondernemen maar een pester zal vanaf de eerste keer dat ze een voorproefje krijgen van hun eigen vergif bescherming vragen bij hun hiërarchie, dat is pas zwakheid!

2 opmerkingen:

  1. Goed initiatief deze site! Pesten is een probleem dat lange tijd onderschat is. Gelukkig wordt dat de laatste tijd wat beter.. al gebeurd het nog steeds veel te veel, helaas.

    Ik ben zelf niet op het werk gepest, wel zo'n 5 lang op de basis- en middelbare school. Inmiddels is dat zo'n 10 jaar geleden, maar ik heb er vandaag de dag nog steeds last van.

    Succes met de blog, ik ga hem zeker volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ambtenaartje pesten

    Drieëntwintig jaar weggepest :
    wat waren ze toch op hun best !

    Maar de verliezers kozen de verkeerden ,
    en vergaten dat ik steeds weer bijleerde .

    Mijn ideeën en eigen waarde in mijn kop ,
    zaten veilig opgeborgen en op slot .

    Deontologisch schoten ze enorm tekort ,
    psychologische oorlogsvoering zag ik als een sport .

    Positief denken en geduld kwam er aan te pas ,
    en het besef dat ik veel intelligenter was .

    Ik had steeds hoop naar die speciale dag ,
    dat ik voor mezelf vrijheid en zekerheid zag .

    Deze heerlijke dag is er ook gekomen ,
    en nu is iedere dag er één om van te dromen .

    Pestkoppen betalen mij om niets te doen ,
    en zo kwam na afzien een tijd van eer en roem .

    Voor hen die dit nog moeten ondergaan :
    Kop omhoog ! Want eens wordt je pestkop je onderdaan !

    Roger Bamps

    © All Poems copyright by Roger Bamps

    BeantwoordenVerwijderen