De belangrijkste conclusies zijn hieronder samengevat. De resultaten spreken voor zich: niet alleen de werknemer lijdt onder de pesterijen, ook de organisatie.
- Belgische werknemers die het voorbije jaar slachtoffer werden van pesterijen, duiden in 50% van de gevallen hun leidinggevende aan als dader. Volgens 26% was een groep collega’s hier verantwoordelijk voor, volgens 16% één collega en volgens 8% iemand anders.
- Werknemers die het slachtoffer geweest zijn van pesterijen op het werk zijn significant minder tevreden op het werk: hun globale tevredenheidsscore bedraagt slechts 5,71 op 10, terwijl werknemers die geen last hebben van pesterijen een gemiddelde score van 7,34 op 10 hebben.
- Slachtoffers van pesterijen rapporteren significant meer fysische gezondheidsklachten dan niet-slachtoffers: schouder- en nekpijn (51% versus 29%), rugpijn (51% versus 29%), maagpijn (30% versus 13%), hoofdpijn (26% versus 17%), hartkloppingen (24% versus 11%) en kortademigheid (23% versus 10%).
- Slachtoffers van pesterijen rapporteren eveneens significant meer psychische gezondheidsklachten: neerslachtigheid (36% versus 13%), woede (36% versus 13%), kortaf zijn (32% versus 11%), controleverlies (32% versus 11%), een lage eigenwaarde (30% versus 9%) en ontevredenheid met zichzelf (21% versus 10%).
- Belgische werknemers die slachtoffer zijn geweest van pesten waren het voorbije jaar gemiddeld 10 dagen meer afwezig wegens gezondheidsredenen dan hun niet-gepeste collega’s.
- 49% van de slachtoffers van pesterijen is van plan op korte of op langere termijn de organisatie te verlaten, terwijl dit percentage bij niet-slachtoffers significant lager is, namelijk 28%.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten