zaterdag 16 oktober 2010

Waarom is vragen stellen zo krachtig?

Vragen stellen bepaalt wie in controle is en geeft de vragensteller de kans om de situatie te verduidelijken.

De pestkop plaatst het doelwit in de “hot seat” wanneer hij/zij weer afkomt met zijn kritieken. Als je terug de overhand wilt nemen denk dan aan de detective die een vraag stelt en tegelijkertijd de lamp op de verdachte laat schijnen. Alle aandacht gaat naar het antwoord en de verdachte. Draai de rollen dus eens om en gebruik het stellen van vragen om terug controle te krijgen over de situatie.

Jij bepaalt de toon van het gesprek:

• Wees kalm en direct
• Luister zeer aandachtig naar de antwoorden die hij/zij geeft. Die geven je een indicatie waar je moet op doorvragen.
• Kijk in de ogen. Laat de pestkop er niet makkelijk vanaf.
• Wanneer je aarzeling ziet, stel dan juist nog meer vragen. Krijg vooral geen medelijden.
• Waarom denk je dat?
• Wat zou er dan gebeuren moesten we dat doen?
• Welk effect zou dat dan hebben?
• Hoe zouden de dingen anders verlopen, denk je?
• Wanneer stelt U voor dat we beginnen?
• Waarom?
• Wie moet er nog bij betrokken worden?
• Wat dient er te gebeuren als deze aanpak

donderdag 7 oktober 2010

Reportage over mobbing in Nederland - EO Jong

TV programma JONG (EO) is op zoek naar jongeren tussen de 18 en 28 die zelf worden geconfronteerd met mobbing op de werkvloer.

Word jij buitenspel gezet, of negatief in het daglicht gezet, gepest op het werk door collega’s of leidinggevenden en woon je in Nederland, laat het ons weten.

Jong is een programma op Nederland 3 dat wordt gepresenteerd door Manuel Venderbos.
En voor het nieuwe seizoen willen we dus een aflevering maken over pesten op de werkvloer.

Heb je belangstelling, mail dan naar danielle.boertien@eo.nl of bel +31(0)35-6474795.

woensdag 6 oktober 2010

Negatieve gevolgen van pesten voor bedrijven

Een studie omtrent de gevolgen van pesten op ondernemingen werd uitgevoerd door ZebraZone (www.zebrazone.be) op een bedrijfsonafhankelijke representatieve steekproef van 1512 respondenten, allen werknemers in loonverband.  De socio-demografische kenmerken die in acht zijn genomen om representativiteit van de steekproef te garanderen zijn: geslacht, leeftijd, anciënniteit, beroep, type bedrijf, regio, bedrijfsgrootte, werkregime en diploma.

De belangrijkste conclusies zijn hieronder samengevat.  De resultaten spreken voor zich: niet alleen de werknemer lijdt onder de pesterijen, ook de organisatie.

  • Belgische werknemers die het voorbije jaar slachtoffer werden van pesterijen, duiden in 50% van de gevallen hun leidinggevende aan als dader. Volgens 26% was een groep collega’s hier verantwoordelijk voor, volgens 16% één collega en volgens 8% iemand anders.
  • Werknemers die het slachtoffer geweest zijn van pesterijen op het werk zijn significant minder tevreden op het werk: hun globale tevredenheidsscore bedraagt slechts 5,71 op 10, terwijl werknemers die geen last hebben van pesterijen een gemiddelde score van 7,34 op 10 hebben.
  • Slachtoffers van pesterijen rapporteren significant meer fysische gezondheidsklachten dan niet-slachtoffers: schouder- en nekpijn (51% versus 29%), rugpijn (51% versus 29%), maagpijn (30% versus 13%), hoofdpijn (26% versus 17%), hartkloppingen (24% versus 11%) en kortademigheid (23% versus 10%).
  • Slachtoffers van pesterijen rapporteren eveneens significant meer psychische gezondheidsklachten: neerslachtigheid (36% versus 13%), woede (36% versus 13%), kortaf zijn (32% versus 11%), controleverlies (32% versus 11%), een lage eigenwaarde (30% versus 9%) en ontevredenheid met zichzelf (21% versus 10%).
  • Belgische werknemers die slachtoffer zijn geweest van pesten waren het voorbije jaar gemiddeld 10 dagen meer afwezig wegens gezondheidsredenen dan hun niet-gepeste collega’s.
  • 49% van de slachtoffers van pesterijen is van plan op korte of op langere termijn de organisatie te verlaten, terwijl dit percentage bij niet-slachtoffers significant lager is, namelijk 28%.

Opnieuw zelfmoorden bij France Télécom

Bron: De tijd, Het Laatste Nieuws

Vijf zelfmoorden in twee weken tijd geven aanleiding tot bezorgdheid bij het Franse telecombedrijf France Telecom. Tot nu toe is het echter onduidelijk of ze verband houden met de arbeidsomstandigheden in het bedrijf. 

De vakbonden vragen om bijkomend onderzoek. Het bedrijf wil zich voorlopig nog niet uitspreken. Met de nieuwe gevallen is het aantal zelfmoorden dit jaar gestegen tot 23. Sinds het begin van de crisis in 2008 waren er in totaal 58 zelfmoorden in de onderneming met meer dan 100.000 werknemers.

In juli werd voor de eerste keer een overlijden erkend als arbeidsongeval. De 51-jarige man had in zijn afscheidsbrief de arbeidsomstandigheden expliciet genoemd als reden voor de zelfmoord. Zijn naaste verwanten kunnen daardoor rekenen op een overlevingspensioen.

In een onderzoeksverslag van eerder dit jaar stonden ernstige aantijgingen tegen de toenmalige bedrijfsleiding. Daarin werd onder meer melding gemaakt van pesterijen. Zowel de vakbonden, bedrijfsartsen en zorgverzekeraars waarschuwden voor de volledig ontoereikende reacties.